Hyvää huomenta kansalaiset! Ä- kirjaimen paluu ja raskasta asiaa tällä kertaa nimittäin:

L-O-M-A!!! (Kuva Lake Kariba ja Eagle’s Rest Lodge)

Otettiin sitten pikku breikki tästä raskaan työn raatamisesta ja suunnattiin lomalle. Valmistelut sujuivat eurooppalaiseen tapaan ja matkustus… no mikä kiire valmiissa maailmassa, let’s do it Africa-style :D

Aamulla bussiasemalle klo 8.30 ja oikea bussi löydettiin. Piti kuitenkin odottaa se 1.5tuntia, että koko bussi saatiin täyteen. Minibussi, jolla matkustettiin, on 12 paikkanen, mutta sopu sijaa antaa: 20 hlön voimin köröteltiin kohti Siavongaa, jossa ensimmäinen etappi.

Matkaseurueeseen kuului kaksi saksalaista lääkäriopiskelijaa, sekä tietysti allekirjoittaneet:

Ensimmäinen yö vietettiin Eagle’s Restissä . Paikka oli upea ja työn orjat intoituivat lapsenmielisyyteen kiertäen paikkaa ihastuneiden huudahduksien kera. Uimaankin piti sitä tietysti päästä. 1min vedessä ennenkuin huuto kajahti: vedessä eilen havaittu krokotiili. Ei midist, peppu pois vedestä asap. Nautittiin, syötiin ja naurettiin. Ei sitä ihmislapsi voi enempää pyytää.

Eagle’s Rest

Krokotiilin tietämätön metsästäjä

Käytiin vielä aamulla risteilemässä Lake Kariballa ja tsekkaamassa auringonnousu ja pato Sambian ja Zimbabwen rajalla.

Seuraavana päivänä oli nokka kohti itse asiaa: Livingstone ja Victoria Falls. Business-luokkaan yritettiin bussissa, mutta vain semi-luxury oli tarjolla. Matka sujui ¾ matkalaisesta mukavasi. Neljäs voitti paikka-arvonnasta ja pääsi ns. Big Maman viereen istumaan. ½ penkkiä 8.5tuntia :D

M otti rennosti Livingstonen bussia odotellessa ja pienet tummat pojat tuijotti vaaleaa Prinsessa Ruususta.

Perillä Livingstonessa taksikuski suman läpi ja majoituspaikkaan nimeltä Waterfront Lodge. Oli jo myöhänen ilta, joten nukkumaan kävi matkalaisen tie. Seuraavana aamuna TAKSI! ja putouksille. Taksikuski ystävällisesti tarjoutui meitä odottamaan 2.5tuntia (stantardi turistikierros), mutta koettiin paremmaksi soitella perään, sitten kun tarvis. Hyvä päätös: 10t putouksilla.

Sadetakkeja tarjottiin, mutta eihän meitä sokerista ole tehty! …. Kaikki mahdollinen oli läpimärkää…

Otettiin uusi breikki ja kaunistettiin maisemaa hetken aikaa kuivuvilla rintsikoilla pensaikossa.

M:n haave toteutui muuten. Tuli siinä sitten kosastua ja vastaus oli myöntävä! I must be the happiest husband-to-be (missing the balls thought…)

Hulluutta on monenlaista: silta+Victoria Falls + benji-köysi= TSADAA! Ammattilaiset nätisti ilmoittivat esivalmistelujen jälkeen laskun 5 alaspäin ja ei enää pako-mahdollisuutta. M toimi hovikuvaajana ja tsemppasi parhaimmalla mahdollisella tavalla. M <3

Vic Falls <3

Onnellisena suunnattiin takaisin Nukku-Matin syleilyyn valmistautuen seuraavan päivän seikkailuihin.

Maanantaina päätettiin ottaa rennosti ja lähdettiin kellumaan Zambezi-joelle. Upeat maisemat, kova auringonpaiste ja lapsenmielisyyttä ilmassa. Vesileikkejä ja jääkuutioita niskaan. Oppaana toimi Titus, jota näytti naurattavan eurooppalaiset. 3 tuntia kelluntaa, eväät ja aurinkoa.

Baobab!

Evästauko

Joki-taistelutiimi

Paluu kamoja lunastamaan ja sotku-seikkailu oli valmis. Nouto seuraavan paikkaan oli ollut klo 14 ja kotiuduttiin vasta siinä klo 16 maissa, joten aika Plan B:lle. TAKSI! Lähdettiin ajelemaan, seuraavan paikan omistajan hoitaessa tehtäviään hieman sinne päin. Saatiin yhteys ja ohjeet, mutta lopputulos: ei aavistustakaan missä koko paikka on. Metsä, laskeutuva pimeys ja naurua. Demokraattisella päätöksellä suunnattiin takaisin entiseen paikkaan ja siinä sivussa avitettiin taksi pois sieltä missä ikinä oltiin.

Kuka tarvitsee kuntosalia kun voi työntää taksia ns. Puskassa??

Kamat takaisin Waterfront Lodgeen ja öistä  sateenkaarta katsomaan Viktorian putouksille. Ei meillä sormi suuhun mene (tai ainakaan jää sinne pitkäksi aikaa).

Reissu oli ihana ja rentouttava ja pelkkää rakkautta jopa japanialaisia turisteja kohtaan. Ei pussattu, katottiin vaan.

Huomenna nää neidit lähtee uuteen seikkailuun kohti Kafuen kansallispuistoa. Until next time!

The Livingstones(no need to  presume):

M&E

p.s. the Real Livingstone

p.p.s Toveri naapurista kirjoittaa blogia ja sitä voi seurata osoitteessa